Twój profil? Jeśli uważasz się za prawowitego właściciela tego profilu, to daj nam znać, a będziesz mógł go przejąć.
Przejmij
Masala_logo2

Na razie nie ma wpisów na blogu

Na razie nie ma żadnych znajomych

Na razie nie ma żadnych aktualnych wydarzeń

Na razie nie należy do żadnych grup

wiki artysty



MASALA SOUNDSYSTEM jest kolektywem przyjaciół zajmującym się przełamywaniem barier międzykulturowych, przede wszystkim pomiędzy szeroko pojętym Wschodem a Zachodem. Działalność ma na celu przybliżanie kultury, muzyki, sztuki i tradycji bliskiego i dalszego wschodu mieszkańcom Polski i Europy. Członkowie kolektywu poszukują na gruncie muzycznym i filozoficznym korzeni wspólnych dla wydawałoby się zupełnie odmiennych cywilizacji.

MASALA SOUNDSYSTEM jest płaszczyzną spotkań dla ludzi zainteresowanych porozumieniem międzykulturowym. Działania kolektywu pozwalają spotkać się ludziom z różnych dziedzin życia: muzyków, dziennikarzy, fotografów, filmowców, aktorów, tancerzy, menedżerów kultury a także przedstawicieli świata akademickiego. Ich współpraca pozwala stworzyć nowe jakości życia publicznego. Pokaz slajdów z Azji zaprezentowany w trakcie tanecznej zabawy w młodzieżowym klubie jest dużo bardziej atrakcyjny od prelekcji w sali uniwersyteckiej. Wykładu profesora orientalistyki łatwiej słucha się w kawiarnianym zaciszu z piwem w dłoni. Współpraca pomiędzy komercyjnymi klubami a awangardowymi artystami i studentami uniwersytetu ma szerszy oddźwięk społeczny niż typowo akademickie działania

W przypadku Masali ciężko mówić o jednym składzie jak to ma najczęściej miejsce w przypadku zespołów. Skład Masali zmienia się dynamicznie i często zdarza się, że na każdym koncercie czy imprezie gra inny zestaw ludzi.



HISTORIA:

Wszystkie religie są jednością. Każdy naród, każda kultura i cywilizacja mają prawo do istnienia na planecie Ziemia. Nie ma lepszych i gorszych społeczeństw. Taniec i muzyka są równie dobrym sposobem na dotarcie do Prawdy jak medytacja i asceza - to sufickie przesłanie towarzyszy działalności przyjacielskiego kolektywu znanego jako Masala.

W roku 2002 Max Cegielski (Max), Rafał Kołaciński (Praczas), Tomek Szczeciński (Que Sabroso) i Maciek Szajkowski (Szaja) utworzyli „orientalny” kolektyw DJ’ski o nazwie Masala Soundsystem . Ich założeniem muzycznym była chęć zaprezentowania ludziom porywających, pełnych tanecznej energii dźwięków z różnych stron świata, właściwie nieobecnych w „szerokopasmowych” mediach. Założenie ideowe stanowiła chęć ukazania, że międzykulturowe różnice nie muszą być źródłem konfliktów – Mogą być podstawą fascynującego dialogu, takiego jaki w czasie imprez Masala Soundsystem odbywa się na płaszczyźnie muzyki i zabawy.

Pierwsze imprezy Masala Soundsystem okazały się prawdziwym przebojem, co tylko zmotywowało twórców kolektywu do dalszego rozwoju i rozszerzania składu. Stopniowo pojawiali się w nim nowi członkowie, stanowiący ścisłą czołówkę w swoich dziedzinach – muzycy specjalizujący się w grze na orientalnych instrumentach, MC’s nakręcający ludzi do zabawy, DJ’e / Turntabliści, orientalne tancerki czy VJ’e. Rosnąca zainteresowanie imprezami Masala Soundsystem sprawiło, że twórcy grupy coraz częściej myśleli o przygotowaniu i wydaniu w pełni autorskiego materiału.

W roku 2003 rozpoczęły się prace nad debiutancką długogrającą płytą Masali. Muzycznym przywódcą luźnego póki co składu zespołu został Praczas. Wspomagany konceptualnie przez pozostałych założycieli kolektywu a wokalno-instrumentalnie przez dotychczasowych muzycznych współpracowników i szereg znamienitych gości, skutecznie dowodził pracami nad albumem „Masala LP”, który wydany został nakładem Home Appliance / Rockers Publishing pod koniec 2004 roku. Płytę promowały teledyski do dwóch singlowych utworów „Od Tarnobrzegu po Bangladesz” (gość. Mista Pita, Duże Pe & DJ Spox) oraz „XXI wiek” (gość. Kapela ze Wsi Warszawa). Album okazał się strzałem w dziesiątkę. Błyskotliwe połączenie tradycyjnych orientalnych instrumentów i technik wokalnych z nowoczesną elektroniką i rytmami w klimacie elektro / d’n’b / dancehall / reggae / dub, przyprawione gościnnymi występami i aktualnym, społecznym przekazem, pozwoliło stworzyć unikalną jakość, którą doceniły rzesze słuchaczy. Eklektyczny charakter twórczości Masali sprawił przy tym, że muzyka zespołu wymknęła się istniejącym kategoriom, trafiając do szerokiego spektrum odbiorców.

W 2005 roku wzmocniona sukcesem debiutanckiej płyty i koncertową energią (patrz poniżej) Masala wydała kolejny album. Tym razem była to nieco krótsza forma – Instrumentalna EP zatytułowana „Across the Wilderness”, która zogniskowana była na spokojniejszym i bardziej refleksyjnym obliczu zespołu. Niesamowicie klimatyczne utwory rytmach dub / downtempo / trip hop, utrzymane przy tym w Masalowej stylistyce „nu orient”, zaowocowały wydawnictwem na światowym poziomie, docenionym nie tylko przez krajowych słuchaczy (liczne propozycje re-edycji płyty poza granicami Polski).

W roku 2006 pełną parą postępowały prace nad kolejnym, jeszcze nie zatytułowanym długogrającym albumem Masali. Wydarzenia mające miejsce na krajowej scenie politycznej i ich liczne społeczne echa sprawiły jednak, że „z potrzeby serca i z obywatelskiego obowiązku” zespół postanowił zabrać muzyczny głos w sprawach dużo bliższych kulturowo i geograficznie niż Indie, Irak czy Sudan. Tak w ciągu trzech miesięcy powstała najnowsza maxi EP Masali, przewrotnie zatytułowana „Obywatele IV Świata”, będąca swoistą refleksją na temat polskiego „tu i teraz”. Druga długogrająca płyta Masali, prace nad którą zespół przerwał w związku z maxi EP, ukaże się natomiast przed końcem 2007 roku.

Dyskografia:
“Praczas & Like Orient” (EP) - Home Appliance / Rockers Publishing, 2003
„Masala” (LP) - Home Appliance / Rockers Publishing, 2004
„Across the Wilderness” (EP) - Home Appliance / Rockers Publishing, 2005
“Obywatele IV Świata” (Maxi EP) - Open Sources / Antena Krzyku, 2007
Cały ten świat - Open Sources / Antena Krzyku, 2008






WWW: www.facebook.com/masalasound / www.myspace.com/masalasound / www.soundcloud.com/masalasound

--------------------------------

Masala - a collective led by Max Cegielski (a popular young Polish traveller and a writer) and DJ Praczas who have invite their fellow DJs to the MASALA-parties. MASALA blends tradition with the modern influences; they have paved the way for a wholly new and unknown music genre in Poland. The godfather and the producer of the album is Max Cegielski, a journalist and an author of two books - Apokalipso; and Masala; (from which the name of the collective has been derived). The co-producer and the author of the most of the songs is Praczas (Rafal Kolacinski), the headmaster DJ Masala Soundsystem and a head honcho behind a band Village Kollektiv. The rest of the producers are the members of a duo called Like Orient Sound System i.e.:Smoku (Jarek Smak; a highly respected person in the dub-master scene; formerly of Post Regiment) and Yama (Jacek Kaczmarek - a jourmalist of the Polish State Radio Station, co-author of a book on the war in Iraq called Noise of Azrael Wings also well-know as an independent music producer). Recorded in their home-studios the digital sounds would not defend their position if not for the live instruments used. Therefore on the album you will find contributions from the memebrs of a highly acclaimed Polish folk scene band Yerba Mater (the winners of the Polish Radio competition The New Tradition), Kapela Ze Wsi Warszawa (aka Warsaw Village Band - BBC's Newcomer of the Year prize) who perform the song 20th Century (a song by Dezerter a legend in the Polish punk-rock scene). On the album you can also find Djalaludin Rumis poetry read Polish and Persian - spoken alongside the guitar of Mehdi Gholami. Only few of the exotic sounds on the album are samples most of the mateial was recorded live, even the traditional throat singing form Tuva. The final result of the concept album is a fusion between world folk and drum&bass with some addition of dub. For the vocal side of the project are responsible young rappers and other music styles vocalists. On the radio single you will find Dillian Singh, a Penjabian living presently in Warsaw, a person well-known to the audience of Przystanek Woodstcok (the biggest open-air festival in Poland) as well as the memebrs of Cinq G (Due Pe and Mista Pita). In the process of recording and making the album there have been many important for the Polish independent scene musicians involved. Among them one should name the following bands and people: Gutek (Kailber 44, Indios Bravos), Frenchman, Globus (Wszystkie Wschody Sonca), Ziut Gralak (Tie-Break, RAP). The concept album has been filled with some field-recording done by Max Cegielski and Yama in Afganistan, Iraq and Pakistan. This way MASALA becomes a settlement above borders, generatiosn and divisions, a settlement so highly desired in the time of conflict...

komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz